
Organizujesz event, ale nie wiesz, czy masz obowiązek spełnić jakieś wymogi prawne? W zależności od konkretnych kryteriów, większe wydarzenia muszą być odpowiednio przygotowane i zabezpieczone. W tym wpisie wyjaśniamy, czym różnią się od siebie impreza masowa a impreza niemasowa!
Impreza masowa a niemasowa
Różnice między imprezą masową a imprezą niemasową dotyczą przede wszystkim liczby uczestników, charakteru wydarzenia oraz wymogów organizacyjnych i prawnych.
Impreza masowa to wydarzenie, na które organizator udostępnia co najmniej:
- 1000 miejsc na otwartej przestrzeni,
- 500 miejsc w budynkach lub halach sportowych,
- 300 miejsc w budynkach lub halach sportowych dla imprez sportowych (ale 200 miejsc dla imprez sportowych podwyższonego ryzyka).
Zazwyczaj ma charakter sportowy albo artystyczno-rozrywkowy. Ze względu na udział dużej liczby osób, konieczne jest spełnienie konkretnych wymogów bezpieczeństwa, a także uzyskanie odpowiednich zezwoleń od właściwego organu, np. wójta, burmistrza czy prezydent miasta (szczegóły są opisane w Ustawie z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych).
Impreza niemasowa to po prostu tzw. impreza zwykła. Może mieć różny charakter, np. sportowy, rekreacyjny albo artystyczny. Analogicznie, nie spełnia powyższych wymogów co do liczby uczestników, przez co nie wymaga stosowania rygorystycznych procedur. Zezwolenia nie są konieczne, jeśli impreza odbywa się na terenie prywatnym albo nie zakłóca porządku publicznego.
Czy zawsze musi być ochrona?
Organizator imprezy masowej musi zadbać o bezpieczeństwo techniczne, medyczne, porządkowe i sanitarne, a także o właściwą organizację przestrzeni i komunikację.
Najważniejszymi wymogami w zakresie bezpieczeństwa są:
- zapewnienie bezpieczeństwa osobom uczestniczącym w imprezie, poprzez m.in. skuteczne zarządzanie tłumem oraz kontrolę dostępu do terenu imprezy (np. ogrodzenia, bariery, punkty kontrolne, weryfikacja biletów);
- ochrona porządku publicznego (obecność wykwalifikowanych ochroniarzy);
- zabezpieczenie medyczne – punkty pomocy medycznej i personel przeszkolony w zakresie udzielania pierwszej pomocy;
- zapewnienie odpowiedniego stanu technicznego obiektów i infrastruktury;
- wyznaczenie i oznaczenie dróg ewakuacyjnych oraz dojazdowych;
- zapewnienie dostępu do sprzętu ratowniczego i gaśniczego oraz wydzielenie pomieszczeń dla służb kierujących zabezpieczeniem imprezy;
- przygotowanie zaplecza higieniczno-sanitarne (m.in. toalety, punkty gastronomiczne i śmietniki);
- przestrzeganie ograniczeń wiekowych przy sprzedaży alkoholu, wyrobów tytoniowych itp.;
- uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych;
- stworzenie planu reagowania kryzysowego.
Nieprzestrzeganie tych wymagań może skutkować karami finansowymi, a nawet karą pozbawienia wolności do 8 lat, jeśli impreza masowa została zorganizowana bez uzyskania wymaganego zezwolenia.
Jaka jest rola ochrony na tych imprezach?
Pracownicy ochrony mają za zadanie pilnować porządku podczas imprezy masowej. Oznacza to, że patrolują teren i starają się wykrywać wszelkie ewentualne nieprawidłowości. Zapobiegają m.in. aktom przemocy, kradzieżom i wandalizmowi, a także usuwają z terenu imprezy osoby nieupoważnione lub łamiące regulamin wydarzenia. W razie potrzeby podejmują odpowiednie kroki (zgodnie z planem reagowania kryzysowego) oraz zawiadamiają odpowiednie służby.
Ochrona imprez masowych jest częścią oferty Grupy ERA. Zależy Ci na tym, by spełnić wszystkie wymogi? Chcesz jak najlepiej zadbać o bezpieczeństwo uczestników wydarzenia, a także ochronić sprzęt i budynek/teren? Skorzystaj ze wsparcia ekspertów, którzy mają wieloletnie doświadczenie w zabezpieczaniu takich imprez.